Abang n Huny

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 23, 2012

Bayar Fidyah...dgn Maybank2U


Thn Lepas Masa Tulis Entry Ganti Pose Dgn Susah Payah Selama 5 Hari..Saya Xbejaya Pon Ganti Lagi 2 Hari Yg Last Tuh Hehe Tula Suka Sgt Tangguh2..Last2 Kena La Ganti Tahun Ni Beserta Fidyah.. Puasa Da Ganti Da Bln Lps2.. Tinggal Nak Bayar Fidyah Ni Cam Terkial2...Yela Saya Tawu Cara Kira Fidyah Ni.. 1 Hari = 1 Cupak Kan. Ok Xpe..2 Hari 2 Cupak. 

Tp Kt Mana Saya Nk Bagi Fidyah Ni? Nk Cr Amil Pon Xtau Ktne..Soh Hubby Tyekan Asik Lupe Je. Pastu FIL Ckp Bagi Je Kt Org Buta.. Confirm Pye Die Org Susah. Tp Dalam Hati Saya..Ye Ke Org Buta Ni Org Susah? Xpasti La Plak Kan..Bila Da Tanya2.. Akhirnya Saya Dapat Dr Kawan Baik Sendiri..Ble Plak Lupe Tye Bestfren Kan Cane Nk Bayar Fidyah..

Ok Kaedahnya Membayar Fidyah Adalah Guna Maybank 2u...Senang Kan?? Cm shopping online je! Nk Bayar Fidyah Pon Ble ‘Klik’ Je Gitu...Klu Pakai Gajet Smart2, Touch2 Je Da Setel. Ok Jgk Laa Kan..Maklumat Yg Convenient Dan Senang...Next Time Mungkin Kene Guna Lagi. Sebelum Terlupe Better Blog About It..Senang Wt Rujukan Di Masa Hadapan =)

Kaedahnya:

Lepas Log In Account Masing2...

1.       Klik Accounts & Banking
2.       Klik Bill Payment
3.       Klik Make A One-Off Payment 



            4.       Lepas Tu Klik Drop Down Button N Choose Zakat & Charity


5.  Select From List: Choose Pusat Zakat Yang Berkaitan...Macam Saya Amik PPZ Majlis Agama Islam WP Lah


6.    Lepas Tu Wat Bayaran Mengikut Hari Yang Ditinggalkan x Tahun tak sempat ganti Pose... 
    Nk Senang Guna Kalkulator Fidyah Kt E-Zakat. feature cm kt bawah..menarik    jugak!



7.   Sambil Bayar / Klik, Jangan Lupa Sertakan Dengan Niat... Yg Kawan Saya Aja, Puan Sazlina Cakap Memadai Dengan Niat “INI ZAKAT FIDYAH SAYA YANG WAJIB BAGI DIRI SAYA PADA TAHUN INI SEBANYAK $ …………KERANA ALLAH TA’ALA”


Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak semua...moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas. hihi tahun lepas saya xgi terawih pon : |











25 comments:

  1. thanks aini for sharing.... hehe aku baru tahu.. nanti nak share kat blog jugak la, utk rujukan di masa hadapan

    ReplyDelete
  2. ur welcome...tu la kann. mn nak tau karang bile2 kene berpantang di bulan pose..kompem kne bayo fidyah :p

    ReplyDelete
  3. erm aku baru je bayar fidyah kt kaunter sblum start pose baru ni.memula konfius gak cane nk bayar sebb dalam e-zakat tu tade plak suh bayar fidyah online..bayar zakat adela. so aku tepon pusat zakat dia kata utk fidyah kena baya kt kaunter.aku rasa mungkin sebb fidyah ni ada kadar iaitu secupak beras utk sehari so klu ko baya online, pusat zakat tak dapat bezakan samada pembayaran tu untuk fidyah or zakat.jd ada possibility bayaran fidyah tu tak di tukar kepada beras walhal kadar fidyah yg wajib sbnrnye adalah dlm bentuk beras bkn dlm bentuk duit.
    mungkin cara ko ni betul. ms aku baya kt kaunter pun kena lafazkan niat jugak dan pengutip fidyah tu ada bacakan doa sekali.cuma klu bayar online lepas tu kena call inform pusat zakat yg ko sbnrnye bayar fidyah bukan zakat.ataupun better ko check ngn zakat dulu kot sbnrnye blh tak byar online.
    just my 2 cents.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak lah di wajibkan membayar fidyah dalam bentuk beras. ada pendapat yg lebih mudah dimana membayar kadar secupak beras dlm bentuk wang ringgit. lebih mudah dan luas

      Delete
    2. tq puan... saya pun tercari2 cara mk byr on9. mudah.

      Delete
  4. oo kene kol ke pulak? hurm mase nak pay tu mmg ade choose fidyah. eh aku lupe ltk satu pic lah..jap try update

    ReplyDelete
  5. ya betul..bayaran fidyah dan zakat adalah dua perkara yang berbeza. saya pun mencari cara nak bayar online, jumpa entry ni, dan double check dengan maybak 2u. so hanya pusat pungutan zakat WP sahaja yang offer utk bayar fidyah melalui maybank 2u. thanks.

    ReplyDelete
  6. Tq for sharing. Tapi xjumpa fidyah kat zakat n charity. Jmpa yg d best qada zakat. Is that it ?

    ReplyDelete
  7. cherry, td sy check..bile pilih PPZ melaka xde list option. mgkin mcm yg anonymous ckp kot. PPZ WP je yg boleh guna kaedah ni..

    ReplyDelete
  8. nak tnya, bayar fidyah tu untuk mana2 PPZ pon x pe ke?

    ReplyDelete
  9. kalau tak silap fidyah boleh bayar kt mana2 PPZ tapi kalau zakat pendapatan sebaiknya bayar di tempat kte tinggal.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum..kalau nak bayar zakat fidyah boleh tak gne akaun bsn?

    ReplyDelete
  11. tak pasti pula utk bsn.. sy xde akaun hihi sorry xdpt bantu

    ReplyDelete
  12. sngat2 membantu trima kaseh ^^,

    ReplyDelete
  13. Tq atas perkongsian ye... ;)

    ReplyDelete
  14. dah tak tersenarai dah fidyah kat m2u... kena pergi kaunter jugak la gamaknya

    ReplyDelete
  15. alamhati... sy br je bayar fidyah seminggu sebelum puasa haritu. boleh je..

    ReplyDelete
  16. thanks for sharing..mmg ada pilihan fidyah di maybank2u. tq2..

    ReplyDelete
  17. Akhirnya Thank uollss yang share is caring hehehe nie...sahhari90 #ID #IG #Wchat or #Watssup + 60127100984 IM'P+ or #Tweeter @achikude #Retis #Eh #Thank

    ReplyDelete
  18. sgt2 membantu..thanks for sharing..tak tahu pon ada cara bayar online fidyah ni..lega sgt..tak la tertangguh..tqvm 4 d info.. :)

    ReplyDelete
  19. info yg teramat sangat berguna... tq

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...tq for sharing ths info..sy pn sdg tercari2 cara nk bayar fidyah..cara ni plg mudah..TQ so much! Selamat Berpuasa...

    ReplyDelete
  21. kat m2u mmg dah dikhaskan pilihan untuk fidyah.link dengan ppz wilayah.so takde issue pusat zakat tak leh bezakan kita bayar zakat or fidyah.hanya di m2u sahaja yang disediakan link sedemikian untuk PPZ wilayah. .Kalo di cimbclicks mmg tak boleh sbb takde pilihan pun untuk fidyah.zakat only.Terima kasih

    ReplyDelete
  22. Blh share di Fb sy utk rujukan x Puan

    ReplyDelete

tq for caring n sharing =)