Abang n Huny

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie - Kids Birthday

Lilypie - Second Birthday

Wednesday, August 1, 2012

hannah @ 20months



Memang ini lah perangainye si tenit tu... Ingatkan kenapa kan tibe2 je da jd garang...Upenye mmg simptom biase bdk nak besa...Perasan xsblm ni sy ckp hannah da garang...huhu tula ibu, rajin2 la sikit membaceee...



Tantrum:

Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar. Dia sedang belajar untuk ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:



1- pegang dia seperti dalam gambar ini.


2- bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.


3- baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kpd nya dan anda.


4-tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang


5- JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.

 
Salam kasih,

sumber dari FB : Prof. Dr. Rozieta Shaary
nota: tp kadang-kadang bile da geram..naik jugak suara sy. hurmmm err pukul pon ade. ish2 kene banyakkan bersabar lagi ni...

2 comments:

  1. huhu aku selalu marah rayyan, kekadanag geram sangat macam2 peel die skang.. huhu pasni kena bt macam ni la...

    ReplyDelete
  2. tulahh...mmg parents yg sgt penyabar je yg bejaye kot. wuuuu mencabar nye nk jd ibu yg baik

    ReplyDelete

tq for caring n sharing =)