Abang n Huny

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 14, 2012

i'm a mom..

3 Hari Lagi... Hannah Dah Masuk Umur 1 Thn 10 Bulan. Kejapnye Masa Berlalu. Da Besa Da Anak Saya Ni. Bila Ada Anak Ni...Semua Perkara Mmg Tertumpu Pasal Dia. Kalu Gi Shopping Nk Beli Barang Ibu, Last2 Jadi Shopping Barang Anak. Nk Request Mkn Yg Sdp2 Sbb Ibu Teringin Nii...Tp Anak La Yg  Disuap Dulu. Bagi Anak Kenyang Dulu Baru La Ibu Makan. Bia Meleleh Air Liur Ibu Perot Berbunyik2 Ni...Mulut Anak Jgk Disuap Dulu. Dah Pasti Die Kenyang... Barulah Ibu Mengganas. Huhu

Ade Positive Dan Negativenya Jugak La.. Negative Sbb Ibu Yg Kelaparan Tgk Je Sumorg Mkn Ibu Dok Suap Hannah Lagi. Negative Sbb Kdg2 Klu Org Xbape Ingat / Mknn Sdp, Ibu Dptla Yg Baki2 Je. Negativenye Bile Hannah Da Kenyang Dulu, Ibu baru Start Makan, Die pon Stat Main Cedok2 Makanan Masuk2 Dlm Pinggan / Bekas2 Di Sekeliling Dia = Sepah La Semuanya. 

Positive Plak Ibu Dapat Makan Lambat2 Smbil Menikmati Makanan.. Ibu Xde La Mentekadarah Byk Sgt Sbb Perot Da Masok Angin Hahaha.. Lg Positive, Bila Hubby Da Siap Mkn, Die Plak Kene Take Over Hannah Yg Comot Itu Utk Dibersihkan Mulut, Tangan Dan Bajunye Hihihihi

Hannah, Ibu Sll Pukul Hannah...Tp Bile Tgh Nangis. Ibu Cepat2 Soh Babah Pujuk. Sian Hannah. Hehe Sayang, Tapi Geram. Kesian, Tapi Geram. Mmg Menggeramkan Cikenit Tu...So, Lps Da Marah..Nnt Babah Pujuk. Bila Babah Yg Marah, Ibu Plak Pujuk. Mengikut Bacaan Saya, Itula Cara Psikologi Mendidik Anak. Marah Tetap Kena Marah. Tapi Lepas Tu Spouse Kte Pergilah Pujuk. Sambil Pujuk Sambil Cakap N Bagitau Balik Apa Salah Die. Contoh 'Ha Tula Hannah..Nape Tumpahkan Air. Habislah Nnt Ants Dtg Macam Mana? Dirty Da Rumah Kita..' Something Like That Lah. Hopefully, In That Way Hannah Can Learn. Hopefully, She'll Understand What's Good N Wrong. N hopefully Die Tak Terasa..Nape Sume Xsayang die.. Sebab Tu Klu Marah, Bia Sorg Je Marah. Lagi Sorg Tu Kene Cool Jadi Tukang Pujuk..Walaupon Sebenarnye Dua2 Gerammm...

Owh Susahnya Mendidik Anak... Melalui Bacaan, Kanak-Kanak Pada Usia 0-6 Tahun Adalah Tempoh Plg Cpt Belajar. So, Sementara Dia Sentiasa Bawah Ketiak Kita Ni.. Cubalan Didik Dan Bentuk Elok2. Hopefully Saya On The Right Track.. Sekarang Hannah Macam Da Besa Sgt Je. Pandai Mengadu, Pandai Cakap Sakit, Da Kenal Byk Binatang + Wt Bunyi Binatang2 Tu..Transport Pon So Far Da Byk Tau.

Skrg Sy Tgh Cuba Ajar Warna...Susah Jgk Ye Nk Ajar Colour Ni. Sbb Kdg2 Jupe Green Tp Dark Green, Light Green, Blue-Green. Saya Pon Confuse2 Skt..Ni Kan Pulak Dak Kecik Tu. Tp Xpelah..Ulang Dan Ulang Dan Ulang Lagi. That Is The Main Way To Teach Them Basically. Macam Dulu Bila Saya Ajar Lorry Dgn Bus. Hannah Sll Confuse. Semua Dia Cakap Bus. Sampai Gado2 Xcaya Yg Sy Ckp Tu Lorry, Bukan Bus. Lama2 Siap Terangkan ‘Bas Tu Yg Ade Org Ddk Kt Belakang La Hannah... Lorry Yang Xde Org Duduk’. At Last Hannah Da Boleh Bezakan. Now She Knows Bus, Lorry, Tractor, Mixer, Van, Jeep, Crane, Motor, Bicycle, Aeroplane, Helicopter Em Tu Je Kot

Bila Kita Perhatikan Masalah2 Sosial Generasi X, Y Dan Z... Saya Rase Bersyukur Sangat Saya Berada Di Jalan Yg Betul. Alhamdulillah Walaupon Mmg Ada Buat Salah N Silap Besar Dan Kecil Sepanjang Hidup Ni. Tp Alhamdulillah Saya Tak Terjebak Dgn Dadah, Rempit, Seks Bebas, Merompak Dan Lain-Lain. Walaupon Dari Form 1 Saya Dah Masuk Asrama. N Masa Tu Saya Rasa My Family Don't Want Me... I've Survived My Teenagers Life Without Less Attitude / Social Problem. Mungkin Kerana Persekitaran Yang Betul. Kawan-Kawan Yang Betul. 

Dengan Itu, Saya Sentiasa Doakan 'Semoga Anak-Anak Saya Menjadi Seorang Yang Pandai Membawa Diri Untuk Memilih Jalan Yang Elok'. Bagi Saya Pandai Membawa Diri Ni Sangat Penting. Kene Pandai Pilih Kawan Cos Kawan Paling Utama Dlm Membentuk Kejayaan Dan Peribadi Seseorang. N Ada Satu-Satu Masa Kita Akan Berseorangan Tanpa Kawan2 Kita / Comfort Zone Kite. N Masa Tu Takde Sapa Nak Tegur N Tau Ape Kite Buat Except Allah Lah. Klu Bukan Kerana Diri Kita Sendiri, Kita Mungkin Akan Terikut Dgn Kumpulan Baru Kita Yang Entah Elok Entah Tidak. 'Saya Mohon Kepada Allah, Semoga Hannah Dan Anak-Anak (Insyaallah Nk Lagi 4) Akan Sentiasa Berada Di Jalan Allah. Menjadi Anak Yang Solehah Dan Pandai Membawa Dan Menjaga Diri Mereka. Amiin Ya Rabbal A'lamiin...'

Kata Orang, Doa Ni Jangan Sampai Tersalah Cakap. Nanti Lain Jadinya. Penah Dengar 1 Ceramah Kt Radio Kot. Ustaz tu Pesan, Kita Kena Selalu Doa, “Ya Allah Ya Tuhanku, Lembutkanlah Hati Suami Ku Supaya Sentiasa Menyayangiku Dan Anak-Anak Kami’.. Doa Tu Kena Sampai Habis. Jangan Salah Sebut Jadi ‘Lembutkanlah Suami Ku’...Xpasal2 Laki Kite Jadi Awww2 Gitu..

So, Ape Lagi Doa Yang Boleh Di Share Eh? Pliz Share Kawan2... Saya Budak Baru Belajar...
 





No comments:

Post a Comment

tq for caring n sharing =)