Abang n Huny

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 9, 2012

Ibadah Mesti Beserta Ilmu


Tahun Ni Macam Nk Wat Korban... Tak Pernah Buat Selama 28 Thn Hidup N 3 Thn Bekerja Ni. Tiba-Tiba Rasa Nk Wat.. Cakap Dgn Husband, "I Rase Cm Nk Wt Korban La Abg.. Jom Share Beli 1 Bahagian". Husband Macam Xmo Sbb Die Mmg Da Sll Wat Korban Mase Bujang Dl. Saya Je Yg Xpena Hehe Tp Pujuk Pye Pujuk Die Ckp Ok.. Tp Ok Ke? Tah Die Diam Je Smpai Lani.. Da Bitau Kt Ayah Die Ke Lom Tah?


Ok Alkisah Lps Perbincangan Tu, De Member Fwd Pasal Ez Qurban Sdn Bhd. Die Tulis Camni:

1. Aqiqah

·         Satu Ekor Kambing Rm550
·    Peserta Boleh Meminta Tarikh Perlaksanan Aqiqah, Tetapi Ia Akan Diberikan Keutamaan  Kepada Anak Yang Baru Lahir Untuk Dilaksanakan Pada Hari Ketujuh Kelahirannya.
·         Anak Perempuan Satu Ekor Kambing, Anak Lelaki 2 Ekor Kambing Sebaik-Baiknya.
·         Kami Hanya Menguruskan Aqiqah Dengan Menggunakan Kambing Sahaja.
·         Pengagihan Aqiqah Akan Ditetapkan Oleh Pihak Ez Qurban.

2. Qurban

·         Satu Bahagian Lembu Rm280.
·         Satu Ekor Kambing Rm 550.
·         Satu Ekor Lembu Rm 1960.
·         Satu Ekor Lembu Qurban Terbahagi Kepada Tujuh Bahagian.
·     Satu Bahagian Lembu Untuk Satu Orang Dan Tidak Boleh Dikongsi.
·         Pengagihan Qurban Akan Ditetapkan Oleh Pihak Ez Qurban

3. Fidyah

·         Harga Mengikut Kadar Semasa.

4. Derma

·      Ez Qurban Juga Menerima Sebarang Derma Daripada Anda Untuk Membantu Masyarakat Islam Yang Kurang Berkemampuan Seperti Di Negara Kemboja.


Ok Pastu Konpius.. Lepas Da Search2 N Bace Kt Website Ni Pasal Ibadah Qurban Dan Hukum-Hukumnya, Mmg Xle Share Lah Utk Wat Qurban. Jd Duit Jelah Yang Separuh2 Tapi Letak Nama Saya. Amacam? Ok X? Huhuhu InsyaAllah. Moga Ibadat, Amalan Dan Niat Untuk Laksanakan Qurban Diterima Allah. Amiin 

Dipetik dari website di atas: 

Firman Allah s.w.t: Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu, siapakah antara kamu yang lebih baik amalnya dan Dia Maha Berkuasa (membalas amal kamu) lagi Maha Pengampun (bagi orang- orang yang bertaubat). (al-Mulk: 2)
 
Menurut Fudhail bin ‘Iyaadh r.a, “Maksud ‘amalan yang lebih baik’ ialah yang paling ikhlas dan paling benar. Mereka bertanya: Wahai Ali (nama gelaran untuk Fudhail bin ‘Iyaadh)! Apakah yang dimaksudkan dengan paling benar dan yang paling ikhlas? Jawab Fudhail: Sesungguhnya amal itu apabila dikerjakan dengan ikhlas tetapi tidak benar, nescaya tidak akan diterima dan apabila amal itu dikerjakan dengan benar tetapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima sehingga amal itu dikerjakan dengan ikhlas dan benar. Yang dimaksudkan dengan ikhlas ialah amal itu kerana Allah dan yang dimaksudkan dengan benar ialah amal itu di atas dasar sunah.”


Bole bace kt website di atas utk maklumat lanjut melakukan Qurban berdasarkan Sunnah Rasulullah S.A.W.
 
"Ibadah Kena Beserta Ilmu... Jangan Nak Ikut-ikut Orang Je, OK," kata Aini kepada dirinya sendiri.
Marilah Mengumpul Duit Sendiri Utk Buat Qurban..InsyaAllah Lebih Afdhal.. =)





No comments:

Post a Comment

tq for caring n sharing =)