Abang n Huny

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie - Kids Birthday

Lilypie - Second Birthday

Thursday, March 14, 2013

kandungan kali ini

check up baby pada hari semalam...



ini maknanya.. nurse di klinik menjadi risau. sehingga membekalkan saya leaflet tentang ibu hamil anemia yg bersamanya ada gamba kerang yg besar... siap stapler dkt buku rekod kesihatan ibu hamil ku. soh hapal kot..

HB turun lagi..

first check up:
15weeks HB da paras2 idung.. 11.5gm%. berat masa tu 55.6 kg. wahh mmg lah da mmg kegemukan sblm mengandung. rupenye saat muntah2 dan xlalu makan xturunkan berat sy lsg pon uhukk

second check up:
19 weeks. HB da <11gm%.  HB saya xla trn byk sgt. 10.7 gm% je..

third check up:
22 weeks. pttnye masa 21 weeks kene gi klinik tp ngelat sbb gi langkawi masa tarikh apoimen yg die kasi tu. so dpt delay kene cucuk huhu. nurse cucuk 2x ye br dpt darah. stress rasenye..time ni HB trn lagi.. da xle eksyen turun skt je. sbb HB da jadi 10.3gm% . this 3 weeks mmg sll lupe mkn vitamin. sbb syarat makan adalah 1/2 jam sblm makan atau 2 jam lps mkn. dua2 kali sy terlupe. bile da lapa trus nk mkn je. bile da kyg, asyik wt keje.. telepas lg nk mkn.. so, kalini nurse da bg dua dose hematinik. sbb HB xnaik2

--> pagi obimin + ferous.
--> malam b complex, acid folic, ferous, ascorbic acid

fourth check up adalah semlm:
24 weeks. saya macam konpiden HB da naik sbb xpena miss makan vitamin2 yg diberi. tapi kaedah nya saya makan sebelum makan berat. sebab klu sy makan awal sgt nnt mual2 n muntah lps tu xlalu makan. so, tiap kali pon exactly before makan, sy telan vitamin. pg n malam saya wt cmtu. so, konpiden ni g klinik. xpena miss mkn ubat. mak saya teman smlm sbb alkisah smlm mak sy tlg jagakan hannah sempena kene kuarantin HFMD tu. so, kebetulan de sister kt presint 3 tu kawan mak. die amik kes saya n berceramah panjang... sbb HB turun lagi jd 10.1 gm%. haihhh letih rasenye pk cne nak naikkan HB ni.. now doc prescribe vitamin baru name Iberet Folic 500. nurse kate ubat mahal ni.. pastu pesan mkn 6x sehari. aduh.. wpon sy mkn 3x je seharii. tp berat naik banyak kott. klu 6x agknye besa mn jdnye yee saya ni hurmmm

kali ni harap2 HB naik lah. berusahalah ibu mengandung! utk ibu n baby yg sihat...

4 comments:

  1. ape kesan HB rendah kt baby? berat sekrg da baper? ape simptom ke ibu mengandung, ko rasa lemah2 ke?
    tkpela gemok skrg da beranak nanti usaha ngepam lemak ke susu anak hehe

    ReplyDelete
  2. nasib baik ade leaflet nurse bg.
    kesan pada ibu: pitam, keguguran, risiko pre-eklampsia/eklampsia, mudah dpt penyakit bejangkit, eh byk la pulak.. nnt type entry br

    ReplyDelete
  3. haritu checkup kena ceramah jgk pasal % hB ni. Kata nurse, risiko paling besar takut tumpah darah masa bersalin. antara kesan dia kita selalu pening2, mcm rasa nak pitam gitu. aini banyakkan makan bayam. aku rs aku hari2 mkn lauk bayam..ehehehe
    berusaha lah ibu ngndung!! moga slmt semuanya

    ReplyDelete
  4. makan xlalu..tp berat naik banyak. skrg berusaha ke arah makan byk dan mkn berkhasiat.. harap2 berjaya naikkan hb.. tq kwn2 =)

    ReplyDelete

tq for caring n sharing =)